0 comments

Kod Babi Pada Makanan - Penting Untuk Umat Islam

Syeikh Sahib bekerja sebagai pegawai di Badan Pengawasan Ubat & Makanan (POM) di Pegal, Perancis. Tugasnya adalah mencatat semua mereka barang, makanan dan ubat-ubatan.

Produk apa pun yang akan disajikan suatu perusahaan ke pasaran, bahan-bahan produk tersebut harus terlebih dahulu mendapat izin dari Badan pengawas Ubat dan Makanan Perancis dan Syeikh Sahib bekerja di Badan tersebut bahagian QC , oleh sebab itu dia mengetahui pelbagai jenis bahan makanan yang dipasarkan.

Banyak daripada bahan-bahan tersebut dituliskan dengan istilah
ilmiah namun ada juga beberapa yang dituliskan dalam bentuk
matematik seperti E-904, E-141. Pada awalnya, saat Syeikh Sahib menemui bentuk matematik tersebut, dia ingin tahu dan kemudian menanyakan kod matematik tersebut kepada seorang Perancis yang berwenang dalam bidang itu dan orang tersebut menjawab "KERJAKAN SAJA TUGASMU, DAN JANGAN BANYAK TANYA."

Jawapan tersebut menimbulkan kecurigaan buat Syeikh Sahib dan dia
kemudian mula mencari tahu kod matematik tersebut dalam dokumen yang ada. Ternyata apa yang dia temukan cukup memeranjatkan kaum Muslimin didunia.

Hampir di seluruh negara barat termasuk Eropah, pilihan utama untuk
daging adalah daging babi. Penternakan babi sangat banyak di negara-negara tersebut. Di Perancis sendiri jumlah penternak babi mencapai lebih dari 42,000.

Jumlah kandungan lemak dalam tubuh babi sangat tinggi dibandingkan dengan haiwan lainnya. Namun orang Eropah dan Amerika berusaha menghindari lemak-lemak tersebut.

Kemudian yang menjadi pertanyaan sekarang; di manakah lemak-lemak babi tersebut? Jawapannya adalah: Babi-babi tersebut dipotong di tempat perniagaan (secara) kecil-kecilan dalam pengawasan Badan POM dan yang memusingkan badan babi tersebut adalah untuk membuang lemak yang sudah dipisahkan dari daging babi. Dahulu kira-kira 60 tahun yang lalu, lemak-lemak tersebut dibakar.

Kemudian mereka berfikir untuk memanfaatkan lemak-lemak
tersebut. Sebagai awal kajian, mereka membuat sabun dengan bahan lemak tersebut dan ternyata itu berhasil.

Lemak-lemak tersebut diproses secara kimiawi, dikemas sedemikian
rupa dan dipasarkan Dalam pada itu negara-negara di Eropah
memperlakukan aturan yang mengharuskan bahan-bahan dari setiap
produk makanan, ubat-ubatan harus dicantumkan pada kemasan.

Oleh karena itu bahan yang terbuat dari lemak babi dicantumkan
dengan nama Pig Fat (lemak babi) pada kemasan produk. Mereka yang sudah tinggal di Eropah selama 40 tahun terakhir ini mengetahui hal tersebut.

Namun produk dengan bahan lemak babi tersebut dilarang masuk ke
negara-negara Islam pada saat itu sehingga menimbulkan defisit
perdagangan bagi negara pengeksport.

Menoleh ke masa lalu, jika anda hubungkan dengan Asia Tenggara, anda mungkin tahu tentang faktor yang menimbulkan perang saudara. Pada saat itu, peluru senapang dibuat di Eropah dan diangkut ke belahan benua melalui jalur laut. Perjalanannya memakan waktu berbulan-bulan hingga mencapai tempat tujuan sehingga bubuk mesiu yang ada di dalamnya mengalami kerosakan karena terkena air laut.

Kemudian mereka punya ide untuk melapisi peluru tersebut dengan
lemak babi. Lapisan lemak tersebut harus digigit dengan gigi
terlebih dahulu sebelum digunakan. Saat berita mengenai pelapisan
tersebut tersebar dan sampai ke telinga tentera yang kebanyakan
Muslim dan beberapa Vegetarian (orang yang tidak makan daging), maka tentera - tentera tersebut menolak berperang sehingga mengakibatkan perang saudara ( civil war ).

Negara-negara Eropah mengakui fakta tersebut dan kemudian
menggantikan penulisan lemak babi dalam kemasan dengan menuliskan lemak haiwan. Semua orang yang tinggal di Eropah sejak tahun 1970 an mengetahuinya.

Saat perusahaan produsen ditanya oleh pihak berwenang dari negara Islam mengenai lemak haiwan tersebut, maka jawapannya bahawa lemak tersebut adalah lemak sapi (lembu) & domba, walaupun demikian lemak-lemak tersebut haram bagi Muslim kerana penyembelihan haiwan ternak tersebut tidak mengikuti syariat Islam. Oleh karena itu produk dengan label baru tersebut dilarang masuk ke negara-negara Islam.

Sebagai akibatnya, pengusaha produk menghadapi masalah kewangan yang sangat serius kerana 75% penghasilan mereka diperoleh dengan menjual produknya ke negara Islam, di mana laba penjualan ke negara Islam bisa mencapai jutaan dolar.

Akhirnya mereka memutuskan untuk membuat kodifikasi bahasa yang
hanya diketahui oleh Badan POM sementara orang awam tidak
mengetahuinya. Kod tersebut diawalkan dengan kod E-CODES. E-
INGREDIENTS ini terdapat di banyak produk perusahaan multinasional termasuk pasta gigi, sejenis permen karet, coklat, gula-gula, biskut, makanan dalam tin, buah-buahan dalam tin dan beberapa multi vitamin dan masih banyak lagi jenis produk makanan & ubat-ubatan lainnya.

Semenjak produk - produk tersebut di atas banyak di konsumsi
[penggunaan barang-barang (spt hasil pertanian, perusahaan, dll)].
oleh negara-negara Muslim, kita sebagai masyarakat Muslim tidak
terkecuali sedang menghadapi masalah penyakit masyarakat yakni
hilangnya rasa malu,kekerasan dan seks bebas.

Oleh itu, saya mohon kepada semua umat Islam untuk memeriksa
terlebih dahulu bahan-bahan produk yang akan kita konsumsi dan
mencocokkannya dengan daftar kod E-CODES berikut ini. Jika ditemukan kod-kod berikut ini dalam kemasan produk yang akan kita beli, maka hendaknya dapat dihindari karena produk dengan kod-kod tersebut dibawah ini mengandung lemak babi.

E100, E110, E120, E 140, E141, E153, E210, E213, E214, E216, E234, E252,E270, E280, E325,E326, E327, E334, E335, E336, E337, E422, E430, E431, E432, E433,E434, E435, E436, E440,E470, E471, E472, E473, E474, E475,E476, E477, E478, E481, E482, E483,E491, E492, E493, E494, E495, E542,E570, E572, E631, E635, E904.

Adalah tanggung jawab kita semua sebagai umat Islam untuk mengikuti syariat Islam dan juga memberitahukan informasi ini kepada saudara kita.

0 comments

snarai alamat poli

1)
Politeknik Ungku Omar,
Jalan Raja Musa Mahadi,
31400 Ipoh,
Perak Darul Ridzuan.

Pegawai HHP(PD): En. Yahaya bin Haji Zakaria
Tel:05-5457622/Fax:05-5471162
www.puo.edu.my


2)
Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah,
Semambu,
25350 Kuantan,
Pahang Darul Makmu.

Pegawai HHP(PD): En. Ramli bin Jantan
Tel: 09-5661363/Fax: 09-5663104
www.polisas.edu.my


3)
Politeknik Sultan Abdul Halim
Mu'adzam Shah,
Bandar Baru Darulaman,
06000 Jitra,
Kedah Darul Aman.

Pegawai HHP(PD): En. Shahril bin Dahar
Tel: 04-9174701/Fax:04-9174232
www.polimas.edu.my


4)
Politeknik Kuching
Beg Berkunci 3094,
Matang,
93050 Kuching.
Sarawak.

Pegawai HHP(PD): En. Saili Suhaili b Bohari
Tel:082-428796/97/98/Fax:082-428023
www.poliku.edu.my


5)
Politeknik Kota Bharu
Km 24 Pangkal Kalong,
16450 Ketereh,
Kelatan Darul Naim

Pegawai HHP(PD): En. Nik Mazlan bin Nik Husain
Tel:09-7889126/Fax:09-7888739
www.pkb.edu.my


6)
Politeknik Port Dickson
Km 14, Jalan Pantai,
71050 Si Rusa,
Negeri Sembilan Darul Khusus.

Pegawai HHP(PD): En. Md Kasim bin Jaafar
Tel:06-6625399/Fax:06-6625744
www.polipd.edu.my


7)
Politeknik Kota Kinabalu,
Jalan Politeknik,
Menggatal,
88450 Kota Kinabalu,
Sabah.

Pegawai HHP(PD): En. Dullah B. Muluk
Tel:088-499980/Fax: 088-499960
www.pkksabah.edu.my



Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah,
Persiaran Usahawan,
Seksyen U1,
40150 Shah Alam,
Selangor Darul Ehsan

Pegawai HHP(PD): Hj. Lin B. Husin
Te:03-55691901/Fax:03-55691903
www.psa.edu.my


9)
Politeknik Johor Baru
Jalan Kong Kong,
81700 Pasir Gudang,
Johor Darul Takzim.

Pegawai HHP(PD): En Haini b Harun
Tel:07-2612963 /Fax:07-2612402
www.polijb.edu.my


10)
Politeknik Seberang Perai,
Jalan Permatang Pauh,
13500 Permatang Pauh,
Pulau Pinang.

Pegawai HHP(PD): Utz. Mohd. Najib B. Yaacob
Tel:04-5383322/Fax:04-5389266
www.psp.edu.my


11)
Politeknik Kota, Kuala Terengganu,
Jalan Sultan Ismail,
20200 Kuala Terengganu.

Pegawai HHP(PD): Hajjah Rokiah Bt. Hasan
Tel:09-6204110 / Fax:06-6204102
www.pkkt.edu.my


12)
Politeknik Kota, Melaka,
No. 2, Jalan PPM 10
Plaza Pandan Malim,
75250 Balai Panjang.
Melaka.

Pegawai HHP(PD): En Abdul Razak bin Sabtu
Tel:06-3376002 /Fax: 06-3376007
www.polimelaka.edu.my


13)
Politeknik Dungun,
KM 8, Jalan Paka,
23000 Dungun,
Kuala Terengganu.

Pegawai HHP(PD): En. Aminuddin bin Hamdan
Tel:09-8458820 /Fax:09-8458781
www.pdt.edu.my


14)
Politeknik Merlimau,
Jalan Jasin,
77300 Merlimau,
Melaka.

Pegawai HHP(PD): En. Mohd.Din bin Md.Nor
Tel:06-2636687 /Fax:06-2636678


15)
Politeknik Kulim,
Kulim Hi-Tech Park,
09000 Kulim,
Kedah

Pegawai HHP(PD):Hj Wan Mohd Fauzi bin Wan Mohd Akib
Tel: 04-4033333


16)
Politeknik Tanjong Malim,
Behrang Stesen,
35950 Behrang
Perak

Pegawai HHP(PD): En Aziz Zuddin bin Othman
Tel:05-4544431


17)
Politeknik Sabak Bernam,
Sg Lang,
45100 Sg Air Tawar,
Selangor

(u/p: Pegawai Hal Hal Pelajar)
Tel:03-32136688


1
Politeknik Perlis,
No 17 Bandar Darul Aman Jaya,
06000 Jitra,
Kedah

(u/p: Pegawai Hal Hal Pelajar)
Tel: 04-9161021


19)
Politeknik Muadzam Shah,
d/a SM Teknik, Jln Istana,
27600 Muadzam Shah,
Pahang

(u/p: Pegawai Hal Hal Pelajar)
Tel:09-4501022


*** info ini sekadar utk makluman kita semua saja. mana tahu ada faedahnya, kan?
c(;

0 comments

Dengan snang hati ak bg korang copy paste je pengenalan report latihan industri aku.

BAB 1 : PENGENALAN DAN LATAR BELAKANG ORGANISASI


1.1 Pengenalan


1.1.1 Pendahuluan

Latihan industri adalah merupakan salah satu komponen utama dalam ko-kurikulum pembelajaran di Politeknik. Lulus latihan industri adalah salah satu syarat wajib bagi setiap pelajar politeknik sebelum ianya layak diperakukan untuk penganugerahan sijil atau diploma politeknik. Latihan industri ini juga berkuatkuasa pada semester ketiga bagi pelajar – pelajar yang mengambil kursus peringkat sijil dan semester keempat pula bagi pelajar – pelajar yang mengambil kursus peringkat diploma. Justeru itu, latihan industri ini akan dijalankan selama enam bulan atau pun selama satu semester.



Selain itu, para pelajar juga diberikan kebebasan untuk membuat pilihan sama ada ingin menjalani latihan industri di jabatan kerajaan mahupun di firma swasta mengikut kehendak masing - masing. Namun begitu ianya juga perlulah bersesuaian dengan kursus yang diambil oleh pelajar di Politeknik Shah Alam, kerana ianya adalah suatu perkara yang amat penting bagi seseorang pelajar tersebut agar mereka tidak perlu membazir masa dan tenaga bagi suatu pekerjaan yang tiada kaitan dalam bidang yang mereka ceburi semasa di politeknik. Tetapi jika sudah tiada pilihan terpaksalah kita akur dengan pekerjaan yang kita perolehi semasa menjalani latihan industri tersebut dengan redha dan tabah.


Setiap pelajar akan ditempatkan di jabatan kerajaan atau firma swasta pilihan mereka sendiri selama satu semester untuk mendedahkan mereka kepada suasana bekerja yang sebenar. Oleh itu, kita dapat lihat perbezaan di antara suasana semasa alam pekerjaan dengan situasi semasa di dalam dewan kuliah adalah amat berbeza sekali.


Hal ini kerana latihan industri ini adalah merupakan salah satu peluang untuk para pelajar mempelajari sesuatu yang baru dan ianya tidak terdapat di dalam dewan kuliah semata – mata. Oleh yang sedemikian, latihan industri ini amatlah penting dan berguna untuk para pelajar bagi memperolehi pengalaman baru dan ianya juga dapat membentuk sahsiah diri yang baik serta dapat mendisiplinkan diri seseorang pelajar tersebut mengikut waktu dan keadaan.


Justeru itu, segala ilmu dan pengalaman yang telah diperolehi semasa latihan industri inilah yang akan membantu para pelajar semasa melangkah ke alam pekerjaan yang sebenar nanti. Dengan adanya latihan industri inilah para pelajar dapat melalui dan memperolehi pendedahan terhadap situasi alam pekerjaan yang sebenar iaitu berbeza dengan alam persekitaran sewaktu di dalam dewan kuliah tersebut.

Setiap masa yang dipenuhi semasa latihan industri ini mestilah dimanfaatkan sepenuhnya dengan sebaik mungkin. Kita haruslah bijak mengatur langkah dan masa yang ada agar kita tidak kerugian di kemudian hari kelak. Dengan tidak hanya melakukan kerja – kerja yang sama setiap hari, pelajar juga perlulah bijak mencari sebarang kerja yang berlainan untuk dilakukan setiap masa. Ini adalah merupakan salah satu cabaran untuk para pelajar dalam latihan industri. Ini secara langsung dapat menerbitkan komunikasi di antara pelajar dengan staf - staf di syarikat tersebut.


Secara keseluruhannya, latihan industri ini dapat membantu para pelajar berkomunikasi dengan orang luar secara tidak langsung, ianya juga tidak tertakluk kepada rakan sekuliah dan juga pensyarah sahaja. Pelajar juga akan terdedah kepada persekitaran luar semasa menjalani latihan industri, misalnya apabila pelajar dikehendaki melayan tetamu ataupun pelanggan syarikat.


Justeru itu, komunikasi yang dipelajari semasa latihan industri tersebut amatlah berguna kepada para pelajar apabila mereka memasuki alam pekerjaan pada masa akan datang.


Selain itu juga, latihan industri ini dapat membantu pelajar dalam menyelesaikan sesuatu masalah yang dihadapi semasa menjalankan tugas yang telah diberikan. Dengan itu, pelajar dapat berfikir dan berkongsi pendapat bersama – sama staf dalam mencari penyelesaian terhadap masalah yang dihadapi tersebut. Secara langsung melalui latihan industri ini juga ianya dapat dijadikan pengalaman baru dan pengajaran yang berguna kepada para pelajar apabila mereka sudah bekerja kelak.

Kesimpulannya, latihan industri ini amatlah penting kepada para pelajar untuk meningkatkan prestasi diri dan menyesuaikan diri dalam apa jua keadaan. Disamping itu, melalui latihan industri ini juga para pelajar dapat menimba pengalaman baru dan dapat merasai sendiri suasana alam pekerjaan yang sebenar.


Justeru itu, palajar akan berasa rugi sekiranya tidak menjalani latihan industri ini dengan sebaik mungkin. Oleh itu, dengan adanya latihan industri ini sedikit sebanyak dapat memberikan semangat kepada para pelajar untuk terus belajar dan memperolehi kelulusan yang cemerlang kemudian seterusnya mendapatkan pekerjaan yang bagus tidak kiralah samada pekerjaan tersebut di jabatan kerajaan mahu pun di firma swasta.


1.1.2 Objektif Latihan Industri


Pelajar disyaratkan lulus dalam latihan industri ini sebelum ianya dapat diperakukan untuk penganugerahan sijil atau diploma politeknik oleh Kementerian Pendidikan Malaysia. Pelajar yang menjalani latihan industri ini tidak kira sama ada di jabatan-jabatan kerajaan atau di dalam sektor-sektor swasta akan didedahkan dengan pelbagai cabaran dan masalah yang sememangnya wujud di dalam dunia mahu pun di alam pekerjaan.


Tujuan utama latihan industri ini sebenarnya adalah untuk memberi bimbingan dan pengalaman baru kepada pelajar - pelajar yang akan atau pun bakal menempuhi segala cabaran dan onak duri di alam pekerjaan nanti. Para pelajar juga haruslah sentiasa akur dengan peraturan – peraturan yang telah ditetapkan oleh pihak politeknik atau pun pihak syarikat dalam mendidik diri para pelajar untuk menjadi manusia yang lebih berdisplin dan berkualiti pada masa akan datang kelak.

Antara objektif latihan industri adalah :

i. Membina personaliti individu yang baik.
ii. Memberikan pendedahan kepada pelajar terhadap alam pekerjaan yang sebenar.
iii. Menambahkan dan meluaskan pengetahuan teknikal serta kemahiran berfikir di kalangan para pelajar.
iv. Menimbulkan kesedaran dalam diri dan meningkatkan minat pelajar terhadap bidang atau jurusan yang di ambil semasa di politeknik.
v. Dapat membina keyakinan diri.
vi. Membolehkan para pelajar mengaitkan teori - teori yang telah dipelajari dengan aspek - aspek praktikal di firma.
vii. Melahirkan pelajar yang berkualiti dan cemerlang.
viii. Menanamkan semangat kerja berpasukan dan perhubungan baik sesama pekerja.
ix. Menanamkan sifat kepimpinan kerja yang baik.
x. Mengamalkan peraturan dan etika kerja dengan baik.
xi. Dapat berkomunikasi dengan berkesan dan baik apabila berhadapan dengan orang luar.
xii. Menanam sifat amanah dan bertanggungjawab.
xiii. Mengamalkan peraturan – peraturan keselamatan samasa di industri.


1.1.3 Objektif laporan latihan industri


Laporan latihan industri ini disediakan bagi mendokumentasikan aktiviti-aktiviti dan pengalaman para pelajar sepanjang tempoh mereka menjalani latihan industri tersebut serta sebagai bahan bukti bahawa seseorang pelajar itu telah pun menjalani latihan industri. Laporan yang baik serta bermutu boleh digunakan dalam temuduga kerja kelak. Di samping itu, ianya juga boleh dijadikan sebagai sumber rujukan kepada para pelajar lain yang bakal menjalani latihan industri yang sama. Laporan latihan industri ini juga adalah sebagai memenuhi syarat untuk lulus dalam semester yang diduduki sepanjang tempoh latihan tersebut dijalankan.


Selain mendapat pendedahan yang lebih awal mengenai situasi alam pekerjaan yang sebenar, pelajar - pelajar juga dapat memahami dengan lebih mendalam lagi tentang bidang yang diceburi tersebut. Di samping itu, para pelajar juga dapat menyesuaikan diri untuk berkomunikasi dan bergaul mesra dengan para pelanggan, staf-staf serta golongan-golongan atasan di dalam sesebuah syarikat tersebut. Dengan cara ini, para pelajar dapat menghilangkan rasa gementar dan rendah diri yang ada di dalam diri seseorang pelajar tersebut.


Selain daripada itu, melalui latihan industri ini juga para pelajar dapat bekerjasama dengan kakitangan syarikat dengan lebih mudah andai kata mereka ingin meminta bantuan untuk memperolehi maklumat – maklumat yang diiginkan. Di samping itu, ianya juga dapat mengeratkan hubungan silaturrahim pelajar dengan kakitangan syarikat berkenaan. Justeru itu, melalui latihan industri ini juga para pelajar dapat meningkatkan keyakinan diri dalam semua hal.


Para pelajar juga boleh menonjolkan bakat yang sedia ada di dalam diri masing – masing tidak kiralah samada di dalam pembaikan komputer dan sebagainya. Melalui latihan industri ini juga para pelajar diingatkan supaya haruslah sentiasa berwaspada dan mengamalkan tatatertib yang baik semasa menjalani latihan industri tersebut. Dengan cara ini, ianya dapat meningkatkan disiplin diri seseorang pelajar tersebut untuk menempuhi liku –liku hidup kelak.

Melalui latihan industri ini, para pelajar dapat memberikan kepuasan kepada pegawai-pegawai atasan melalui hasil penulisan laporan yang baik di mana melalui penghasilan laporan tersebut, pegawai-pegawai atasan dapat melihat dan menilai sejauh mana prestasi seseorang pelajar tersebut yang berada di bawah kelolaan mereka boleh memberikan komitmen dan tumpuan sepenuhnya terhadap segala ilmu yang pernah mereka curahkan sepanjang tempoh para pelajar tersebut terbabit dalam menjalani latihan industri di syarikat mereka.


1.1.4 Kepentingan Latihan Industri


Latihan Industri ini adalah merupakan salah satu latihan dalam membentuk jati diri para pelajar agar lebih didedahkan dengan sifat - sifat seperti bertanggungjawab dalam melaksanakan sesuatu kerja dan patuh terhadap setiap arahan yang telah diberikan. Dengan berbekalkan pengalaman-pengalaman tentang cara – cara bekerja semasa menjalani latihan industri, para pelajar dapat menjadikan pengalaman-pengalaman tersebut sebagai salah satu aset yang amat berharga ketika ingin mencari atau mendapatkan sesuatu pekerjaan pada masa akan datang kelak. Pengalaman – pengalaman yang telah diperolehi semasa menjalani latihan industri itu, bolehlah dijadikan panduan dan ianya juga boleh dijadikan sebagai suatu bahan bukti untuk kita mencari dan mendapatkan kerja yang baik..


Melalui latihan industri ini, para pelajar dapat menghindarkan perasaan kekok apabila menjalankan tugas seharian sewaktu memasuki alam pekerjaan yang sebenar kerana para pelajar telah dilatih dan diajar untuk menunaikan tanggungjawab mereka apabila menjalani latihan industri di badan syarikat masing - masing. Dengan wujudnya latihan industri ini, para pelajar dapat meluaskan minda dan bersikap lebih terbuka serta matang berhubung dengan persekitaran alam pekerjaan yang sebenar melalui penggunaan secara maksima ke atas setiap pengalaman dan pengajaran yang pernah dilalui dan ditimba oleh para pelajar. Selain itu, pelajar – pelajar juga dapat mencari inisiatif sendiri bagi menyelesaikan sesuatu masalah yang mungkin wujud semasa di alam pekerjaan yang sebenar. Seterusnya, mereka dapat memanipulasikan keadaan sekeliling hanya dengan menggunakan pengalaman sewaktu mereka menjalani latihan industri tanpa mengharapkan bantuan daripada orang lain.


Selain daripada memikul tanggungjawab yang diberikan oleh majikan semasa menjalani latihan industri, para pelajar juga memikul satu lagi tanggunjawab iaitu tanggungjawab dalam menjaga maruah dan nama baik politeknik masing - masing dengan menonjolkan diri sebagai seorang pelajar yang berdedikasi dan berkualiti dalam melaksanakan sesuatu pekerjaan dengan sempurna, cepat dan tepat. Selain itu, para pelajar juga dapat mempelajari cara-cara untuk berinteraksi atau berkomunikasi dengan setiap kakitangan syarikat dan pelanggan dalam usaha untuk memajukan syarikat dan untuk mempertingkatkan kemajuan diri sendiri. Melalui latihan industri ini juga, para pelajar dapat menyesuaikan diri dengan alam persekitaran dan budaya pekerjaan yang wujud di dalam sesebuah syarikat tersebut. Disamping itu, kita juga dapat melihat tingkahlaku dan cara kerja setiap kakitangan yang positif dan negatif dalam melaksanakan dan menyempurnakan sesuatu tugas yang diamanahkan kepada mereka.


Justeru itu, latihan industri ini juga secara tidak langsung dapat membina dan mengubah personaliti serta imej seseorang pelajar tersebut menjadi seseorang yang amat berkaliber, berkeyakinan tinggi serta dapat membantu masyarakat terutamanya dalam meningkatkan kesedaran, keupayaan dan taraf hidup masyarakat sekeliling.


Justeru itu, latihan industri ini bukanlah diwujudkan semata-mata untuk memenuhi syarat -syarat untuk lulus bagi mendapatkan sekeping sijil atau diploma, bahkan ianya juga dapat digunakan dalam melahirkan seseorang pelajar yang amat berkualiti, efisyen dan memenuhi keperluan industri serta berguna kepada masyarakat dan negara kelak.

0 comments

Halaman perakuan (2)

Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah,
Persiaran Usahawan,
Seksyen U1,
40150 Shah Alam,
Selangor Darul Ehsan

Sir,
It is hereby confirmed that Mr/Miss NORMALMINJA BIN M.NOOR
I/C No 910406-14-6513 complete his/her industrial training at our company.
As a Training Perticulars
Durattin : 21 / 06 / 2010 - 19 / 11 / 2010
Department : Jabatan Kejuruteraan
Types of Job Performed : Practical Vehicles Thecnician
During his/her short period with our company, we found Mr/Miss NORMALMINJA BIN M.NOOR to be industrious, creative and capable of handling all the assignments given to him/her
Your truly


………………………………………
(En. Khairulnizam Bin Khamis)

Jurutera, Jabatan Kejuruteraan, b.p Yang DiPertua Majlis Perbandaran Ampang Jaya Cop Firma

0 comments

Halaman perakuan (1)

Laporan ini adalah hasil usaha saya sendiri kecuali pada bahagian-bahagian yang dilampirkan dari sumber-sumber yang dinyatakan


(signature)
Tarikh :
(NORMALMINJA BIN M.NOOR)



Disahkan Oleh :


(signature)
Tarikh :

(En. Khairulnizam Bin Khamis)
Jurutera, Jabatan Kejuruteraan, b.p Yang DiPertua Majlis Perbandaran Ampang Jaya Cop Firma

0 comments

Halaman hadapan buku Laporan Industri

LAPORAN LATIHAN INDUSTRI

OLEH

NORMALMINJA BIN M.NOOR
(08SKM09F1090)

DI

MAJLIS PERBANDARAN AMPANG JAYA
MENARA MPAJ
JALAN PANDAN UTAMA
55100 PANDAN INDAH,SELANGOR
KUALA LUMPUR



Buku laporan ini dikemukakan kepada
Jabatan Kejuruteraan Mekanikal
Sebagai memenuhi sebahagian dari syarat
penganugerahan
Sijil Kejuruteraan Mekanikal






POLITEKNIK SHAH ALAM
JULAI 2010

0 comments

stress relief annealing

Annealing is a heat treatment procedure involving heating the alloy and holding it at a certain temperature (annealing temperature), followed by controlled cooling
.

Annealing results in relief of internal stresses, softening, chemical homogenizing and transformation of the grain structure into more stable state.


Annealing increases an extent of equilibrium of the metal structure resulting in softening and high ductility.


Annealing temperature and the control cooling rate depend on the alloy composition and the type of the annealing treatment.


The following types of annealing are used in heat treatment of alloys:


Full annealing is a process in which a ferrous alloy (commonly hypoeutectoid steel) is heated to about 100°F (55°C) above the upper critical temperature, followed by soaking and slow cooling in the furnace or in some medium to a temperature below the critical temperature.
For the non-ferrous alloys full annealing means full softening after cold work in contrast to partial annealing meaning partial softening.


Subcritical annealing is annealing of cold-worked steel below the critical temperature on the iron-carbon phase diagram.
Recrystallization annealing is a process of heating a cold worked metal to a temperature above the recrystallization temperature followed by soaking for a time required for the grain structure transformation.
Recrystallization annealing is widely used as an intermediate softening treatment between stages of cold work (cold rolling, drawing).


Combination of recrystallization annealing and cold work allows to control the microstructure grains size.


Stress relief (recovery) – a relatively low temperature process of reducing internal mechanical stresses, caused by cold work, casting or welding.
The stress relief temperature is lower than the recrystallization temperature.


Spheroidizing annealing is a process of controlled heating and cooling high carbon steels (tool steels) to produce spherical (globular) form of cementite inclusions.
This treatment improves the machining characteristics of the steel.


Bright annealing is an annealing treatment which is carried out in furnaces with reducing atmosphere preventing surface oxidation of the steel parts.
Homogenizing annealing is a durable high temperature annealing treatment intended to decrease chemical segregation by diffusion.
Homogenizing annealing is used for steel and aluminum ingots and castings.


More homogeneous intercrystalline distribution of carbon, phosphorus sulfur and alloying elements in steel ingots is achieved in annealing at 2000°F -2370°F (1100°C - 1300°C) for 20-50 hrs.


Aluminum alloys are treated at 790°F - 970°F (420°C - 520°C) for 16-30 hrs.




What is annealing.?


Annealing, in metallurgy and materials science, is a heat treatment wherein a material is altered, causing changes in its properties such as strength and hardness. It is a process that produces conditions by heating to above the recrystallization temperature and maintaining a suitable temperature, and then cooling. Annealing is used to induce ductility, soften material, relieve internal stresses, refine the structure by making it homogeneous, and improve cold working properties.


In the cases of copper, steel, silver, and brass, this process is performed by substantially heating the material (generally until glowing) for a while and allowing it to cool. Unlike ferrous metals—which must be cooled slowly to anneal—copper, silver[1] and brass can be cooled slowly in air or quickly by quenching in water. In this fashion the metal is softened and prepared for further work such as shaping, stamping, or forming



Thermodynamcs of annealing:


Annealing occurs by the diffusion of atoms within a solid material, so that the material progresses towards its equilibrium state. Heat is needed to increase the rate of diffusion by providing the energy needed to break bonds. The movement of atoms has the effect of redistributing and destroying the dislocations in metals and (to a lesser extent) in ceramics. This alteration in dislocations allows metals to deform more easily, so increases their ductility.


The amount of process-initiating Gibbs free energy in a deformed metal is also reduced by the annealing process. In practice and industry, this reduction of Gibbs free energy is termed "stress relief".
The relief of internal stresses is a thermodynamically spontaneous process; however, at room temperatures, it is a very slow process. The high temperatures at which the annealing process occurs serve to accelerate this process.


The reaction facilitating the return of the cold-worked metal to its stress-free state has many reaction pathways, mostly involving the elimination of lattice vacancy gradients within the body of the metal. The creation of lattice vacancies is governed by the Arrhenius equation, and the migration/diffusion of lattice vacancies are governed by Fick’s laws of diffusion.


Mechanical properties, such as hardness and ductility, change as dislocations are eliminated and the metal's crystal lattice is altered. On heating at specific temperature and cooling it is possible to bring the atom at the right lattice site and new grain growth can improve the mechanical properties.


Stages of annealing:


There are three stages in the annealing process, with the first being the recovery phase, which results in softening of the metal through removal of crystal defects (the primary type of which is the linear defect called a dislocation) and the internal stresses which they cause. Recovery phase covers all annealing phenomena that occur before the appearance of new strain-free grains.


The second phase is recrystallization, where new strain-free grains nucleate and grow to replace those deformed by internal stresses. If annealing is allowed to continue once recrystallization has been completed, grain growth will occur, in which the microstructure starts to coarsen and may cause the metal to have less than satisfactory mechanical properties.



sedikit perkongsian mngenali stress relief annealing.
hehehhee.
c(;

0 comments

Barista [pelayan bar]

hye².
entri kali ni berkenaan dengan sejenis seni membuat pola atau desain di permukaan susu.Biasanya seni ini dituangkan diatas media kopi. Berikut beberapa seni Latte,






















































nmpk sedap an,
ak terase mcm nk belaja bwat..kalo tngn x gegar² la.
c(;